Począwszy od kombajnów zbożowych przez sieczkarnie samojezdne
Hisotria firmy produkującej maszyny rolnicze
Latem 1931 roku w warsztacie doświadczalnym wydziału kombajnów ukończono dwa kombajny o udoskonalonej konstrukcji, nazwane Stalinetz. Kombajny testowano na polach gospodarstwa Hutoroc w Kraju Krasnodarskim razem z kombajnami Caterpillera (i poprzednika Holta) oraz Olivera z USA. Radzieckie maszyny pracowały lepiej i w przeciwieństwie do swoich zagranicznych odpowiedników mogły ścinać nie tylko zboże, ale również słonecznik, kukurydzę i proso. W styczniu 1932 r. uruchomiono nowy wydział montażu kombajnów w zakładach Rostselmash, a w maju 1932 r. na pola wysłano pierwszą grupę kombajnów Stalinetz-1. Od czasu wybudowania zakładów Rostselmash kraj nie tylko przestał importować kombajny, ale zaczął je eksportować.
W 1937 roku świat zaprezentował swoje osiągnięcia na powszechnej wystawie handlowo-przemysłowej w Paryżu, na którą Rostselmash wysłał swój nowy kombajn Stalinetz-1. Jego dostarczenie na miejsce wystawy było najtrudniejszym zadaniem - kombajn przewożono na otwartej platformie, a na każdej stacji czekało wiele osób, aby zobaczyć tę bezprecedensową maszynę. Kombajn Stalinetz-1 zdobył Grand Prix na wystawie w Paryżu w 1937
Od lat 50-tych XX wieku
W połowie lat pięćdziesiątych w gospodarce narodowej zarysowała się specjalizacja przedsiębiorstw produkcyjnych. Od sierpnia 1955 roku, zgodnie z decyzją lipcowego Plenum Komitetu Centralnego, Rostselmash rozpoczął produkcję kombajnów zbożowych. Z produkcji wycofano pługi i kombajny zbożowe, a zakład stopniowo przestawiał się wyłącznie na produkcję kombajnów zbożowych.
Pod koniec 1955 roku do Rostselmaszu wpłynęła oferta rozpoczęcia przygotowań do produkcji nowego kombajnu "RSM-8". Ten model kombajnu został zaprojektowany przez inżynierów Rostselmashu podobnie jak "Stalinetz-1" i "Stalinetz". Posiadał on dużą bardzo dużą przepustowość i bardzo dobrą (jak na swoje czasy) separacje ziarna. Młocarnia kołkowa została zastąpiona bębnem młócącym. Kombajn "RSM-8" był produkowany przez rok (koniec 1956 - początek 1958), wyprodukowano tylko 50 tys. kombajnów tego modelu.
W marcu 1958 r. zakład otrzymał nowe odpowiedzialne zadanie - w ciągu 5 miesięcy przestawić się na dostawę samobieżnego kombajnu zbożowego "SK-3". 15 marca o godzinie 17.30 z linii montażowej zjechał ostatni kombajn "RSM-8". W ciągu 100 dni roboczych inspektor Ministerstwa Rolnictwa zaakceptował pierwsze 27 kombajnów wyprodukowanych w Rostselmashu zgodnie z planami wydziału konstrukcyjnego w Taganrogu pod kierownictwem Isaksona. Do 24 stycznia 1961 r. wyprodukowano setny kombajn samobieżny "SK-3".
Która była odpowiednikiem Bizona na wschodzie
W lutym 1962 r. Rostselmash rozpoczął produkcję kolejnego modelu - "SK-4", który był o 25% bardziej wydajny od poprzedniego. Maszyna ta została uhonorowana dyplomem pierwszego stopnia na międzynarodowej wystawie w Lipsku w 1963 roku. W 1964 roku model ten zdobył medal w Czechosłowacji, a w tym samym roku otrzymał najwyższą nagrodę - "Srebrny Puchar" na Węgrzech. Kombajn "SK-4" został uznany za najbardziej utytułowany model wśród wszystkich maszyn do zbioru kukurydzy na świecie. Do sierpnia 1969 roku Rostselmash wyprodukował swój milionowy kombajn.
W 1973 roku fabryka przestawiła się na nowy model kombajnów - Niva, posiadający kilka modyfikacji: kombajn zbożowy, kombajn do ryżu itp., przeznaczony do pracy w różnych strefach klimatycznych, a także do zbioru roślin nierolniczych. Ponadto w tym czasie produkowano również kombajny do zbioru pomidorów, młocarnie do obróbki lnu, urządzenia do zbioru kultur zbożowych. W latach siedemdziesiątych zakład Rostselmash został całkowicie zrekonstruowany. Dzięki tej rekonstrukcji zakład stał się wyspecjalizowanym przedsiębiorstwem, które było w stanie zapewnić gospodarce narodowej zaawansowane jak na swoje czasy urządzenia.
W 1979 roku, w półwiecze swojego istnienia, zakład zajął silną pozycję lidera w swoim sektorze przemysłowym. Na początku lat osiemdziesiątych Rostselmash przystąpił do projektowania technicznego i wprowadzenia na rynek wysokowydajnych kombajnów zbożowych nowej linii - "Don". Było to siódme przejście na produkcję nowego sprzętu zrealizowane przez zakład. W lutym 1984 r. Rostselmash wyprodukował swój dwumilionowy kombajn. Pierwszy kombajn "Don" został wprowadzony do pełnej produkcji już w październiku 1986 roku.
dodaj dowolny podtytuł lub opis takie do 200 znaków
Modele do 235 KM z czterema wytrząsaczami
Kombajn zbożowy Rostselmash Nova 330 to najmniejsza maszyna z portfolio produktów pochodzących z fabryki w Rostowie nad Donem. Napędzany amerykańskim 4,5 litrowym silnikiem Cummins o mocy 175KM. Wydajność maszyny zapewnia duży bęben młócący o średnicy 600mm co wraz z dużym kątem opasania klepiska 154 stopnie i jego powierzchnią 0,93m2 daje bardzo dobry wyniki omłotu. Dla tej maszyny przewidziane są hedery 4 i 5 metrowe z listwą tnącą Schumacher wyposażone w mechaniczne kopiowanie terenu za pomocą sprężyn, oraz przystawki do kukurydzy 5 rzędowe, do zbioru rzepaku stosowane są stoły z mechanicznie napędzanymi kosami bocznymi. Zbiornik na ziarno o pojemności 4900 litrów i wysokość wyładunku na poziomie 4m sprawdzą się w każdych warunkach. Nova 330 gromadzi coraz więcej zwolenników na polskim rynku, kombajn idealnie nadaje się do małych rodzinnych gospodarstw rolnych i firm, które rozpoczynają swoją przygodę z usługami.
Drugi co do wielkości kombajn zbożowy Rostselmash dostępny na polskim rynku to Vector 425. Maszyna napędzana jest 6 cylindrowym silnikiem Cummins spełniającym najnowsze normy Stage V, generującym moc 235KM. W tym modelu pojawiają się ciekawe rozwiązania charakterystyczne dla kombajnów Rostselmsah, mowa tu o systemie Jam Control, który jest awaryjnym zrzutem klepiska minimalizującym ryzyko zapchania maszyny. Drugim z takich systemów to Hydropulsatory, które ułatwiają wyładunek wilgotnej masy ze zbiornika. Także od tego modelu pojawia się niezależny układ niedomłotów, który nie obciąża bębna młócącego i zwiękasza kulturę pracy. Vektor posiada zbiornik na ziarno o pojemności 6000 litrów. Hedery dostępne w tym kombajnie to 5 i 6 metrów z mechanicznym kopiowaniem terenu. Od modelu Rostselmash Vector 425 pojawia się także sprężarka powietrza jako wyposażenie standardowe.
od 330 do 380KM dla wymagających użytkowników
Stawkę z srednimi i dużymi kombajnami, a zarazem zyskującym coraz większą popularność, jest model Acros 595 plus. Posiada on te same usprawnienia co Vector, czyli systemy Jam Control, Hydropulsatory, niezależny układ niedomłotów i sprężarkę powietrza w standardzie. Ma tak samo jak Vektor bęben młócący o średnicy 800mm, oraz klepisko symetryczne ze zwiększoną żywotnością. Zbiornik na ziarno o pojemności 9000 litrów. Hedery dostępne w kombajnie Acros 595 plus to 6 i 7 metrów, wyposażone są one w automatyczne kopiowanie terenu, za pomocą siłowników hydraulicznych.Do zbioru kukurydzy zaleca się przystawkę 6 rzędową składaną hydraulicznie. Dodatkowe maszyna ta w standardzie wyposażona jest w rozrzutnik plew, który dba o to aby resztki z sit zostały równomiernie rozrzucone po polu.
Największym kombajnem klawiszowym o konwencjonalnej konstrukcji dostępnym w ofercie Rostselmash jest model RSM 161. Napędzany silnikiem Cummins o mocy 380 KM. RSM 161 posiada wszystkie zalety poprzedników dodatkowo tym kombajnie zastosowano wielobębnowy układ omłotowy Tetra Processor, z bębnem młócącym o średnicy 800 mm oraz bębnem separującym o średnicy 750 mm. Dzięki zastosowaniu hydraulicznej regulacji klepiska, operator ma możliwość ustawić płynnie i niezależnie szczelinę w pełnej skali pod bębnem młócącym i separującym. Zastosowano także amortyzowaną kabinę o zmiennym ciśnieniu w środku aby jeszcze bardziej zwiększyć komfort pracy. Zbiornik o pojemności 10500 litrów. Hedery dostępne w kombajnie zbożowym RSM 161 to 7m i 9m z automatycznym kopiowaniem terenu, w celu zbioru kukurydzy.
520KM czystej mocy do zbioru zbóż
Od 450 do 650 KM